Industria auto si policarbonatul
Reduce surplusul de materiale de pe piata
Utilizarea inovatoare a policarbonatului in industria constructiilor si in cea a automobilelor ar putea sa reduca, pe termen lung, surplusul de materiale de pe piata.
Oferta actuala de policarbonat depaseste cererea, in urma aparitiei unor noi fabrici la nivel global si din cauza scaderii vanzarilor de autoturisme si a productivitatii in constructii care afecteaza majoritatea zonelor de pe glob. Aplicatiile traditionale ale policarbonatului in industriile de prelucrare nu sunt capabile sa consume catitatile actuale, in consecinta ne confruntam cu o scadere a preturilor.
Acest lucru s-ar putea schimba, pe termen lung, daca aplicatii noi ca de exemplu trapele si ferestrele de la masini, adaposturile din statiile pentru transport public, tehnicile de iluminare si acoperisurile de la stadioane si statii de metrou vor incepe sa inlocuiasca sticla grea cu policabonat. Potentialul este enorm, deoarece sticla este cea mai des utilizata componenta care permite transferul de lumina intr-o cladire sau intr-un vechicul si este folosita si la fabricarea diodelor emitatoare de lumina (LED-uri), plus inca o lunga lista de alte lucruri. Cu toate acestea, un impediment al sticlei este greutatea sa si, in plus, procesul de productie este foarte costisitor și consuma foarte multa energie, deci inlocuirea sa cu policarbonat ar putea reduce greutatea si costurile unui proiect si ar oferi o mult mai mare libertate pentru forme si designuri noi.
”Toti producatorii majori de policarbonat au incercat sa intre pe pietele de geamuri din industria auto, dar pana acum nu a avut loc nici o patrundre majora, din cauza dificultatilor cu procesul de productie dedicat acestei industrii” declara un contractor important din industria auto. ”Totusi, pe termen lung aceasta substituire are foarte mult potential, datorita greutatii mici pe care o are policarbonatul”, afirma acelasi contractor.
Cea mai mare piedica este aceea ca fabricantii de masini ar avea nevoie de echipamente noi foarte scumpe pentru a inlocui sticla cu policarbonatul la o scara larga astfel incat actiunea sa fie profitabila. In plus e nevoie si de alte sisteme mecanizate care sa aplice un strat protector pe policarbonat pentru a il face rezistent la zgarieturi.
Un important producator asiatic de policarbonat este insa mai optimist in privinta viitoarelor aplicatii si potentialului pe care il are acest material plastic: ”există tendinta din ce in ce mai raspandita de a folosi policarbonat pentru geamurile de la masini si pentru faruri, noi credem foarte tare in viitorul policarbonatului in industria auto” spune acest producator.
Cele mai recente modele de masini, futuristice, sunt confectionate din multi compusi si plastic si acest curent nu se va opri, fie si datorita legislatiilor privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon, care se poate obtine reducand greutatea masinii. De exemplu, prototipul i3 al celor de la BMW, alcatuit din aluminiu si compoziti, utilizeaza policarbonatul la trapa si si in alte parti ale masinii.
Producatorul SABIC Innovative Plastics a anuntat oficial parteneriatul initiat cu italienii de la Fiat care va avea ca rezultat producerea din policarbonat a geamurilor din spate pentru noua gama Fiat 500L . „Aceste materiale produse de noi contribuie la reducerea greutatii cu aproximativ 35%, imbunatatesc eficienta aerodinamica si obtin efectul de design scontat, spre deosebire de sticla”, afirma un oficial SABIC -IP. Fiat 500L a fost deja lansat in Europa si urmeaza sa intre si pe piata americana in primul semestru din 2013. „Ferestrele gamei Fiat 500L demonstreaza aplicatia practica a policarbonatului in productia auto de serie de azi si atractia continua pe care o prezinta acest material pentru industria auto”, adauga acelasi reprezentant al companiei SABIC-IP.
Dar policarbonatul nu este folosit doar in industria auto – din ce in ce mai multe proiecte de constructii au descoperit avantajele acestui produs prin prisma greutatii sale reduse si flexibilitatii de care da dovada atunci cand arhitectii abordeaza structuri si forme unice. In seria de exemple de acoperiri spectaculoase cu policarbonat se inscriu mai multe arene sportive (acoperisul Stadionului Emirates, al echipei londoneze Arsenal, Stadionul olimpic din Atena sau Stadionul olimpic de iarna din Sochi, un proiect care va fi terminat in 2014) si diverse proiecte de revizie capitala si modernizare a unor gari si statii de metrou in care acoperirile cu sticla au fost inlocuite cu policarbonat.
Sursa text: ICIS News, surse foto: Motor Trend, BBC NEWS, National Georgraphic Travel)
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!